آخرین بخشنامه دفاع دکتری دانشگاه آزاد 1402
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

در دانشگاه‌ آزاد اسلامی، بخشنامه دفاع دکتری یکی از موارد مهم و حیاتی است که برای اخذ مدرک دکتری توسط دانشجویان رشته های مختلف لازم است. بخشنامه دفاع دکتری شامل قوانین و مقررات مورد نیاز برای اجرای فرآیند دفاع از پایان‌نامه و در نهایت دریافت مدرک دکتری است. آخرین بخشنامه دفاع دکتری دانشگاه آزاد شامل چندین بخش است که همگی به منظور تسهیل فرآیند و تضمین کیفیت علمی و عملکرد صحیح در این رابطه تدوین شده‌اند. رعایت مواد این بخشنامه برای دانشجویان دکتری هنگام ارائه دفاع خود الزامی است. در این مقاله شرایط لازم برای شرکت در جلسه پیش دفاع و دفاع همچنین بخشنامه ها و متمم بخشنامه دفاع دکتری دانشگاه آزاد آورده شده است.

آخرین بخشنامه دفاع دکتری دانشگاه آزاد

آخرین بخشنامه دفاع دکتری در دانشگاه آزاد

بخشنامه های دفاع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تنظیم و راهنمایی دانشجویان در فرآیند دفاع پایان نامه‌های دکتری صادر می‌شود. در واقع بخشنامه دفاع دکتری دانشگاه آزاد شامل بخش هایی است که در هر یک، قوانین و مقرراتی وضع شده است و رعایت آنها به پیشبرد هر چه بهتر فرآیند ارائه دکتری کمک خواهد کرد.

 الزامات پذیرش: در این قسمت، الزامات لازم جهت پذیرش چارچوب کلی پروپوزال و پایان‌نامه به صورت کامل توضیح داده می‌شود. این شامل مواردی مانند حداقل تعداد واحدهای درسی، نمرات حاصله، تجربه کاری و سوابق تحصیلی است. دانشجویانی که طبق جدول زیر، شرایط دفاع را داشته باشند، می توانند در حضور استادان و مشاوران نسبت به دفاع از رساله خود اقدام نمایند.

 

شرایط کفایت دستاوردهای علمی جهت پیش دفاع و دفاع
پیش دفاع مستندات علمی مستخرج از رساله در معاونت علوم انسانی و هنر مستندات علمی مستخرج از رساله در معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی ارزشیابی کفایت دستاوردهای علم پیش دفاع
پذیرش / چاپ یک مقاله پژوهشی در نشریه های علمی معتبر داخلی یا بالاتر پذیرش/ چاپ یک مقاله در نشریه های علمی معتبر بین المللی نمایه شده در پایگاه JCR یا با رتبه بندی  Q2  و بالاتر در SJD الف) کفایت ندارد

 

ب) کفایت ارد

بدون اصلاحات

با اصلاحات جزئی

ثبت پتنت بین المللی یا ملی با تایید پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی
تولید محصول دانش بنیان منجر به تجاری سازی با تایید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه
کرسی های تخصصی (نوآوری – نظریه پردازی)  
اثر بدیع هنری نوآورانه
دفاع مستندات امتیاز پژوهشی کسب شده ارزشیابی درجه توصیفی رساله
گواهی کفایت دستاورد علمی در پیش دفاع + چاپ مقاله پذیرش شده پیش دفاع + کسب حداقل 5 امتیاز پژوهشی 5 خوب
بالاتر از 5 تا 7 تا بسیار خوب
بالاتر از 7 تا عالی

☑ فرآیند دفاع: در این بخش، فرآیند دفاع از پایان‌ نامه به صورت کامل شرح داده می‌شود. از جمله موارد قابل ذکر در این بخش، زمانبندی دقیق فرآیند دفاع، نحوه انتخاب هیئت دفاع و نحوه برگزاری جلسات دفاع است.

☑ الزامات پایان‌ نامه: در این قسمت، الزامات لازم جهت تألیف پایان‌ نامه به صورت کامل شرح داده می‌شود. مواردی مانند ساختار عنوان پایان‌ نامه، رعایت قوانین نگارش علمی و استفاده از منابع مناسب زیر مجموعه الزامات پایان نامه قرار می گیرند.

☑ هیئت دفاع: در این بخش، نحوه تشکیل هیئت دفاع و نقش اعضای هیئت دفاع در فرآیند دفاع توضیح داده می شود.

☑ الزامات و شرایط عمومی: این بخشنامه شرایط و الزامات کلی برای دفاع پایان نامه را تعیین می‌کند، از جمله حضور حداقل چند سال در دوره دکتری، تحقق نتایج تحقیقات، اصول اخلاق حرفه‌ای و قوانین مربوط به حقوق مالکیت فکری.

☑ فرآیند ثبت نام: این بخشنامه شروط و مراحل ثبت نام در دفاع پایان نامه از جمله زمانبندی، مستندات لازم، هزینه ها و سایر الزامات را توضیح می‌دهد.

☑ ساختار کمیسیون دفاع: در این بخشنامه نحوه تشکیل و عضویت کمیسیون دفاع توضیح داده می شود. بندهای این بخشنامه به تعداد اعضا، نقش هر عضو، رئیس کمیسیون و مدیر دفاع اشاره می نماید.

☑ مراحل دفاع: اهر دفاع دکتری مراحلی دارد که باید به صورت اصولی انجام شوند. این مراحل شامل جمله تقدیر و تصویب پروپوزال، تدارک جلسه دفاع، ارائه پایان نامه و سؤالات کمیسیون می باشد.

☑ ملاک‌های ارزیابی: ملاک‌های ارزیابی پایان نامه در این بخشنامه مدنظر قرار می گیرند از جمله کارآمدی تحقیقات، روش‌شناسی، نتایج و استنتاجات.





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: